Konečně je to tady! Na DVD se objevil nejnovější film Jana Svěráka - Vratné Lahve (Tedy on se na DVD objevil už o pár měsíců dříve, ale s watermarkem "Pouze pro vnitřní potřebu MK ČR, NEKOPÍROVAT" :) )
Objevil jsem ho v nejmenovaném obchodním řetězci za pouhých 299 Kč s podtitulem "sběratelská edice" a s fešnou papírovou obálkou.
Když jsem však po bližším ohledání zjistil, že vydavatelem je Magic Box, a authoring disku má na svědomí firma Digital Media Production, se kterou mám neblahé zkušenosti, připravil jsem se na nejhorší. Oprávněně.
Disk je připraven pro zrakově postižené. Takže ihned po vložení filmu se objeví malé menu, kde je ihned nabídnuto spustit film s popisem pro zrakově postižené. Žel bohu, stopa s tímto popisem je vyvedena jen ve formátu 2.0, takže si nevidomí případný prostorový zvuk příliš neužijí. To je ale i ve světě běžný standard.
Po zvolení klasického menu příjde to hlavní překvapení. Nejdřív na vás vybafne 50ti sekundový spot kampaně "Filmy nejsou zadarmo", který byl tak hezky zparodován v jedné epizodě seriálu IT crowd. Už samotné umístění tohoto spotu je podle mne velice diskutabilní. Pokud si totiž film vypálím, žádný spot na něm nebude. Pokud se rozhodnu zainvestovat a koupit si originál, tvůrci mě za tu snahu ocení 50ti sekundovou masáží o tom, že filmy zadarmo opravdu nejsou... Jako kdybych to nevěděl...
Pokračujeme patnáctisekundovým spotem rádia Frekvence 1, dále pětisekundový statický obrázek Magic Box a 5 sekund spot firmy DMP.
Dále jsou na řadě upoutávky na připravované filmy - a to v letterboxu a o celkové délce 7:34 ! To je další věc, co nepochopím - tohle přece patří do bonusové výbavy disku. Naštěstí je možné to přeskočit...
Následuje statický letterboxovaný obrázek s českou a anglickou vlaječkou - výběr jazyka... Chtěl bych vidět toho hlupáka, co vymyslel, že širokoúhlý film bude mít menu ve formátu 4:3 a ještě ke všemu s letterboxem (černé proužky na horní a spodní straně obrazu). To je prostě šlendrián...
Po výběru jazyka následuje 15 sekund dlouhý statický obrázek s upozorněním, že film nemám kopírovat. Mám chuť film najust vypálit, a už jen proto, abych se zbavil těchto otravných zdržovaček.
Další funkce disku jsou již více-méně v pořádku - s pominutím faktu, že ve formátu 16:9 je pouze hlavní film - veškeré bonusové materiály jsou v letterboxu a to i přesto, že minimálně některé z nich byly na 16:9 bezpochyby natočeny.
Taková situace je u úplně nového disku s úplně novým filmem tristní - zvlášť v době kdy většina nově prodávaných TV přijímačů pracuje s rozlišením HD ready a poměrem stran 16:9 a kdy první TV stanice začíná vyrábět v rozlišení HDTV. Vypadá to, že klasickému záznamu DVD video už velice jistě zvoní hrana, neboť alespoň s takovýmto přístupem, nemá DVDčko současnému divákovi co nabídnout. Postupně se tak formát DVD stane pouze formátem příloh časopisů, kde budeme moci za nějakých 40 Kč a 10 minut vnucených reklam, sledovat nějaký starý, ne příliš úspěšný film.
Bohužel, filmová studia mají problém, přiklonit svou orientaci k červenému HDDVD, či modrému BlueRay, a tak vyčkávají, co udělají "ti druzí". Jen aby to dlouho netrvalo...
Objevil jsem ho v nejmenovaném obchodním řetězci za pouhých 299 Kč s podtitulem "sběratelská edice" a s fešnou papírovou obálkou.
Když jsem však po bližším ohledání zjistil, že vydavatelem je Magic Box, a authoring disku má na svědomí firma Digital Media Production, se kterou mám neblahé zkušenosti, připravil jsem se na nejhorší. Oprávněně.
Disk je připraven pro zrakově postižené. Takže ihned po vložení filmu se objeví malé menu, kde je ihned nabídnuto spustit film s popisem pro zrakově postižené. Žel bohu, stopa s tímto popisem je vyvedena jen ve formátu 2.0, takže si nevidomí případný prostorový zvuk příliš neužijí. To je ale i ve světě běžný standard.
Po zvolení klasického menu příjde to hlavní překvapení. Nejdřív na vás vybafne 50ti sekundový spot kampaně "Filmy nejsou zadarmo", který byl tak hezky zparodován v jedné epizodě seriálu IT crowd. Už samotné umístění tohoto spotu je podle mne velice diskutabilní. Pokud si totiž film vypálím, žádný spot na něm nebude. Pokud se rozhodnu zainvestovat a koupit si originál, tvůrci mě za tu snahu ocení 50ti sekundovou masáží o tom, že filmy zadarmo opravdu nejsou... Jako kdybych to nevěděl...
Pokračujeme patnáctisekundovým spotem rádia Frekvence 1, dále pětisekundový statický obrázek Magic Box a 5 sekund spot firmy DMP.
Dále jsou na řadě upoutávky na připravované filmy - a to v letterboxu a o celkové délce 7:34 ! To je další věc, co nepochopím - tohle přece patří do bonusové výbavy disku. Naštěstí je možné to přeskočit...
Následuje statický letterboxovaný obrázek s českou a anglickou vlaječkou - výběr jazyka... Chtěl bych vidět toho hlupáka, co vymyslel, že širokoúhlý film bude mít menu ve formátu 4:3 a ještě ke všemu s letterboxem (černé proužky na horní a spodní straně obrazu). To je prostě šlendrián...
Po výběru jazyka následuje 15 sekund dlouhý statický obrázek s upozorněním, že film nemám kopírovat. Mám chuť film najust vypálit, a už jen proto, abych se zbavil těchto otravných zdržovaček.
Další funkce disku jsou již více-méně v pořádku - s pominutím faktu, že ve formátu 16:9 je pouze hlavní film - veškeré bonusové materiály jsou v letterboxu a to i přesto, že minimálně některé z nich byly na 16:9 bezpochyby natočeny.
Taková situace je u úplně nového disku s úplně novým filmem tristní - zvlášť v době kdy většina nově prodávaných TV přijímačů pracuje s rozlišením HD ready a poměrem stran 16:9 a kdy první TV stanice začíná vyrábět v rozlišení HDTV. Vypadá to, že klasickému záznamu DVD video už velice jistě zvoní hrana, neboť alespoň s takovýmto přístupem, nemá DVDčko současnému divákovi co nabídnout. Postupně se tak formát DVD stane pouze formátem příloh časopisů, kde budeme moci za nějakých 40 Kč a 10 minut vnucených reklam, sledovat nějaký starý, ne příliš úspěšný film.
Bohužel, filmová studia mají problém, přiklonit svou orientaci k červenému HDDVD, či modrému BlueRay, a tak vyčkávají, co udělají "ti druzí". Jen aby to dlouho netrvalo...