Jak jsem naletěl 


EDIT: Na základě žádosti od jednatelů dotčené firmy jsem z článku odstranil její identifikační údaje. Problémy byly způsobeny zaměstnancem, který ve firmě již nepracuje, proto není vhodné nadále poškozovat jméno firmy.

Bylo to tak: Nastala polovina května, dovršil jsem věku 21 let a přemýšlel, za co utratím prospěchové stipendium. Chtěl jsem si koupit nějaký malý (jak cenou, tak i velikostí) notebook. Po několika týdnech hledání padl výběr na model Compaq Evo N410C. A začal jsem hledat, kde by takový počátač měli. Po několika e-mailových dotazech jsem zjistil, že tento model je toho času kompletně rozebrán, tak jsem se musel poohlédnout po levnějším bratříčkovi, modelu N400C. Jeden takový, za bezkonkurenční cenu kolem 7000 Kč jsem našel právě ve firmě (odstraněno). A ještě jsem k němu vzal přídavnou baterii, protože stála jenom 400 Kč a měla prodloužit výdrž o nějakou tu hodinu.

Chvíli po nákupu nastala euforie. Ta skončila až v Praze na koleji, kde jsem zjistil, že přídavnou baterii notebook nedetekuje a tedy ani nenabíjí ani nevybíjí. No co, 400 Kč pryč, stane se. Druhý den jsem začal s instalací počítače. Dostal jsem se až do bodu, kde je potřeba připojit se na síť. Jaké bylo překvapení, když síťová karta, která ještě v prodejně fungovala, najednou zmizela z PCI sběrnice. To už jsem byl naštvaný víc. Vrchol přišel třetí den, kdy přestala psát cca. polovina kláves na klávesnici a to včetně tlačítka Enter.

Přesně týden po nákupu jsem počítač odnesl na reklamaci. Aby se předvedl pořádně, tak v prodejně ani nenajel BIOS :-). Čekal jsem, že při tolika závadách najednou okamžitě vrátí peníze. Nestalo se tak. Notebook si převzali s tím, že se na něj technik podívá. Ze zákonné lhůty 30 dnů uplynulo 29 dnů, když mi přišel mail, že reklamace byla vyřízena a počítač opraven. To bylo koncem června. Pár dní poté mi ještě zavolal technik a zeptal se, zda jsem notebook odevzdal do reklamace i s dockem. V tu chvíli jsem začínal mít drobné podežření, že všechno není tak, jak by mělo.

Když jsem šel reklamaci vyzvednout, řekl jsem si, že počítač před převzetím důkladně vyzkouším. Tak jsem zkusil, zda funguje celá klívesnice, zda se na PCI sběrnici nachází síťová karta a zda je detekována přídavná baterie. Všechno chodilo jak má, až na přídavnou baterii, která měla uražený jeden kontakt a tak vůbec nefungovala. Obchodník se omlouval, že se asi kolega spletl a promptně přinesl přídavnou baterii jinou. Pak vše chodilo, jak má.

Až doma jsem zjistil další zajímavé skutečnosti: Na horní straně byla samolepka s nápisem: "Chybí šroubky (pod plombami nebyly)". Dále síťová karta sice byla na PCI slotu, ale po připojení kabelu se vůbec nic nestalo, takže konečný efekt byl stejný. No a nakonec jsem zjistil, že vnitřní baterie notebooku není to, co bývala. Ještě před reklamací udržela počítač v chodu cca. hodinu, po návratu z reklamace už neudržela ani sekundu.

Závadu síťové karty jsem nakonec opravil kouskem papíru, ovšem závada baterie mne docela naštvala, neboť nová baterie stojí kolem 4500 Kč, to je polovina ceny celého počítače. Tak jsem poslal baterii zpět s průvodním dopisem, ve kterém jsem prodejce požádal o výměnu baterie za původní. Po 25 dnech se baterie vrátila s tím, že prý k žádné záměně nedošlo.

Finální krok byl učiněn včera, když jsem do (odstraněno) jel osobně, abych prodejce donutil vyzkoušet jinou baterii, abych měl jistotu, že závada je v baterii a ne v počítači. Přesto, že jsem si několik hodin předem domluvil schůzku telefonicky, v obchodě na mne koukali, jako bych spadnul z višně. Když jsem jim vysvětlil, co mám za problém, odpověď zněla: "A co jako po nás chcete?". Úplně mne ale reklamační technik dorazil, když řekl: "To už jste asi 8. člověk, který si stěžuje, že jsme něco vyměnili. Ale proč bychom něco takového dělali?". Na mou otázku, jak je tedy možné, že baterie před reklamací fungovala a teď nefunguje, však nebyl s to odpovědět.

Ve vší asertivitě jsem sbalil své věci a odešel. S baterií jsem se rozloučil; udělám jí někde pohřeb... nebo radši ne, přeci jen je určitě toxická....
(Poslední věta byla odstraněna)
[ zobrazit záznam ] ( 2499 zobrazení ) trvalý odkaz ( 3 / 9223 )
Teď jsem hodně cestoval... 

Začalo to tak: V rámci svého studijního plánu mám povinnost absolvovat jeden letní, nebo zimní tělovýchový kurz. Cestou nejmenšího odporu jsem si vybral turistický kurz Jeseníky - Ostružná, mimo jiné i proto, že součástí kurzu je podrobná exkurze v přečerpávací vodní elektrárně Dlouhé Stráně.

Do Ostružné byla naplánována cesta z Prahy rychlíkem 757, který dostal od KDU-ČSL přiléhavý název Klidná síla. To proto, že nikam nežene. A tak ti chytřejší vyjeli vlakem z Prahy o hodinu déle a v Letohradu Klidnou sílu v klidu dostihli. Já, protože jsem cestoval z Liberce, jsem klidnou sílu dostihl o něco dříve, v Hradci králové. Za cestu dlouhou 266 km bych jako obyčejný smtrelník býval zaplatil vskutku neobyčejných 294 Kč, naštěstí už nám nastalo léto a s ním obchodní nabídka Junior Pas - Léto, kde za pomoci průkazu, který stojí 100 Kč je možné si koupit jízdenku na stejnou vzdálenost za 127 Kč, tedy už na první cestě jsem "ušetřil" 64 Kč. A navíc jsem dostal šanci cestovat levně vlakem celé léto :-)

Celý kurz probíhal docela příjemně, možná taky proto, že člověk nepříjemné události rychleji zapomíná a nakonec možná i proto, že po prvním, zahřívacím výletě jsem byl tak vyčerpán, že jsem na příští výlety dostával jednodušší trasy :-)

Za dobu kurzu jsme celkem 5x jeli na trati 292 v úseku Ostružná - Jeseník, povětšinou motorovými vozy, kde mne překvapily moderní vozy řady 843, které byly zapojeny i do souprav 843 + 043 + 943, tedy motorový vůz, vlečný vůz a řídicí vůz (vlečný vůz se stanovištěm pro dálkové řízení lokomotivy při zpětném pohybu), takže taková souprava tvořila něco jako "motorový ešus", tedy motorovou verzi příměstské elektrické soupravy 471, která je poskládána obdobně. Kromě toho jsme jeli ještě jedním vyloženě historickým vozem, jehož číselné označení si nepamatuju, nicméně kličky pro ovládání oken ve mně vyvolaly zvláštní prazážítky.

Cesta domů byla poněkud spletitá, takže nejprve jsem z Ostružně přes Hanušovice dojel do Zábřehu na Moravě, kde jsem přeskočil na rychlík směr Praha. No a v Pardubicích jsem z rychlíku na Prahu přeskočil do rychlíku na Liberec. Jenže má cesta do Liberce nevedla, vedla z Hradce králové po trati 032 směrem na Trutnov, do zástávky Řešetova Lhota.

Byl jsem tu někdy před třemi lety a fascinovalo mne tehdy, že v téhle zastávce je stále obsluha, která strahuje a zvedá závory a mezi tím si krátí čas prodejem jízdenek, které vypisuje ručně. Tehdy to nebylo ještě zas tak neobvyklé, protože ručně psané jízdenky vydával každý průvodčí. Dnes, kdy je každý průvodčí vybaven POPem, nebo MOPem :-) (Přenosná Osobní Pokladna a Malá Osobní Pokladna), jsou psané jízdenky raritou. Jak jistě správně tušíte, závorář je v Řešetově Lhotě stále a stále vydává psané jízdenky. Jeho vechtrovna je prostě zařízena, vedle kamínek na uhlí krátké sofá, před ním stoleček s rychlovarnou konvicí a drážním telefonem, a úplně vepředu chladnička. Vně budovy je umístěno ono důležité zařízení - klika od závor. Trošku mi to připomíná Cimrmanovu hru Švestka - občas někdo vystoupí, on něco řekne, já něco řeknu, on třeba zase něco řekne a já se zasměju Ha Ha Ha :-)

Do téhle zastávky mě dovezl rekonstruovaný motorový vůz řady 854, který na rozdíl od 843 nemá ještě v provozu řídicí vůz 954, ani vlečně vozy 054, takže se musí otáčet a přivěšují se k němu vozy 053. Odsud jsem po čase cestoval přes Pardubice koridorem do Prahy, Holešovic, kde jsem svou vlakovou cestu prozatím ukončil.

No a za odměnu, že jste dočetli až sem, tu mám ukázku psané jízdenky:

[ zobrazit záznam ] ( 1170 zobrazení ) trvalý odkaz ( 3 / 7393 )
Jak nepřekládat slovíčko "control" 

Dnes poslouchám rádio a slyším: "...vláda, která je kontrolována teroristickou organizací...". To byla poslední kapka, která mě donutila k napsání této poznámky.

Narážím na problém nesprávného překladu, který je způsoben tím, že oba jazyky, mezi kterými je překládáno, mají stejné slovíčko, ale to má v každém jiný význam. Typickým příkladem je anglické slovíčko "control," který i zkušení překladatelé automaticky přeloží do češtiny jako "kontrolovat", aniž by se obtěžovali podívat se do slovníku. Kdyby se tam totiž podívali, zjistili by, že control neznamená kontrolovat, ale řídit. A to je dost značný rozdíl.

Proto mě dohání k šílenství, když slyším o kontrole teroristické organizace, o kontrole rychlosti motorku světlem, o kontrolních instrukcích mikroprocesorů, atd. Každý překladatel, který se dopustí takového křivého překladu by měl dobrovolně vrátit své diplomy.

Na závěr ještě poznámka, že stejných chyb se často dopouštějí lidé při překladu ze slovenštiny, to je vidět hlavně u podtitulků k DivX filmům, kde z nějakého záhadného důvodu vždy nejdřive vznikne slovenská verze, kterou pak nějaký "umělec" přeloží do češtiny. A to tak, že nepřeloží taková zásadní slova jako "zlý", což česky znamená "špatný", nebo "poznat", což česky znamená "znát" (jak komicky zní v češtině věta "poznám zlé telefonní číslo" :-) ).
[ zobrazit záznam ] ( 1048 zobrazení ) trvalý odkaz ( 3 / 13014 )
Speciální vozítka mají svůj jízdní řád 

Konečně je to tady. Někdo si dal tu práci a sestavil jízdní řád udíren na trase B pražského Metra. Jde o oběhy číslo 25 a 26, první dva vyhrazené pro rekonstruované vozy.

Kromě toho ROPID zveřejníl jízdní řády nízkopodlažních tramvají na linkách 3 a 24. No a vzhledem k tomu, že ve vozovém parku pražského dopravního podniku se vyskytují jako nízkopodlažní pouze rekonstruované kloubové tramvaje KT8D5.RN2P a Porche tramvaj(e) 14T a ještě ke všemu je u každého oběhu v jízdním řádu uvedeno, jakým typem je zajišťován, dá se jízdní řád použít jako jízdní řád tramvaje 14T.

Takže už není potřeba vyčkávat hodiny a hodiny na zastávkách, stačí přijít a projet se.


[ zobrazit záznam ] ( 1449 zobrazení ) trvalý odkaz související odkaz ( 3 / 13192 )
Tramvaj 14T stojí za to 

Tak se mi to konečně povedlo. Při čekání na zkoušku jsem si odskočil ze školy do Alzasoftu a při cestě zpátky jsem v opačném směru potkal novou nízkopodlažní tramvaj Škoda 14T, ev. č. 9111 na lince 3. Řekl jsem si, že tentokrát si ji ujet nenechám, a tak jsem dojel k nejbližšímu Metru a pomocí Metra tramvaj předehnal. Stihnul jsem právě přesně na stanici Hloubětín, směrem do centra.

Protože se jednalo o okrajovou část Prahy, byla tramvaj celkem prázdná, a tak jsem si ji mohl pěkně prohlédnout odpředu až dozadu. A musím říci, že jsem byl mile překvapen. Hlavně ten zvuk - díky třífázovým asynchronním motorům v podvozku vysokopodlažních částí a elektrovýzbroji na střeše je cestující doslova obklopen takovým futuristickým zvukem, připomínajícím nějaké sci-fi :-)

S tramvají jsem se svezl až na Karlovo Náměstí kde jsem přestoupil na Metro, abych se stihl vrátit na zkoušku. Jaké překvapení, když místo klasické soupravy 81-71 přijela modernizovaná 81-71M, ev. č. 3111, takzvaná sanitka s udírnou uvnitř (o té jsem tu už psal, to ještě nejezdila s cestujícími).

Zkrátka, ten den jsem měl na netradiční dopravní prostředky štěstí.


[ zobrazit záznam ] ( 1295 zobrazení ) trvalý odkaz související odkaz ( 3 / 12660 )

<<První <Zpět | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | Další> Poslední>>