Koverze HDV 1080i25 do 720p50 

Během předmětu Studiová technika jsem natočil toto video:


Protože jsem chtěl být aspoň trochu future-proof, zvolil jsem natáčení kamerou Z1 do formátu HDV 1080i25, tedy v prokládaném režimu na 50 půlsnímků za sekundu. Díky výkonným počítačům ve škole jsem měl šanci celé video i v tomto formátu zpracovat. Problém nastává ve finálním přehrávání.

Dnes už totiž v podstatě neexistují CRT obrazovky, které jako jediné dokáží nativně zobrazovat prokládaný materiál. Proto také EBU doporučuje jako kvalitnější formát 720p50, tedy padesát úplných snímků za sekundu s rozlišením 1280x720. Tento formát má mnoho výhod - není prokládaný, přitom neztrácí plynulost rychlých pohybů a pro rychle se pohybující scény má dokonce vyšší rozlišení, než 1080i (720 vs. 540 řádků).Navíc je přehrávání HDV formátu 720p50 s datovým tokem 19Mbps MPEG-2 méně náročné, takže ho lze přehrát i na slabších strojích s jednojádrovými procerory.

Nakonec se mi podařilo osvojit postup, kterak video v 1080i25 do 720p50 převést. Nejsem si zcela jist, zda je 100% HDV kompatibilní, protože nemám k dispozici příslušný HW.
Číst dále...
[ zobrazit záznam ] ( 936 zobrazení ) trvalý odkaz ( 3 / 18630 )
Nechvalný konec ostře sledovaného Metra 

Čas letí jako bláznivý. Není to tak dávno, co jsem tu psal tak trochu infantilní příspěvek o tom, kterak jsem zahlédl první rekonstruovanou soupravu metra na trase B, když ještě jezdila bez cestujících. Od 4. května 2006 uběhly téměř přesně tři roky a na trase B zbyly v provozu poslední dvě nerekonstruované soupravy. Vzhledem k tomu, že o prázdninách provoz řídne, dalo se čekat, že s posledním dnem června skončí i provoz posledních nerekonstruovaných souprav. Tyto soupravy byly poslední dobou pod drobnohledem všemožných škodičů, kteří byly schopni využít sebekratší okamžik ke zvěčnění sebe sama, takže to vypadalo, že souprava odjede poslední jízdu zmalovaná od podlahy až po střechu. I přes nezájem vedení DPP jakkoli poslední jízdu prezentovat se nakonec podařilo soupravy umýt, když v tom v pondělí 29.6. přišel šok: Odkudsi z vyšších míst (mluví se o Radovanu Šteinerovi, pražském radním pro dopravu, ten to však popírá) přišel příkaz, že v úterý 30.6.2009 souprava nesmí vyjet. Hlavní město Praha prý připravuje důstojné rozloučení ve středu 1.7. v Kačerovském depu - tedy pouze pro zvané. Zároveň bylo zveřejněno, že soupravy 81-71 v pravidelném provozu v tichosti dojezdily už v pátek 26.6.2009.

To se spoustě lidí, kteří slavnostní poslední jízdu připravovali moc nelíbilo. Už tak bylo hloupé, že se poslední jízda měla uskutečnit ve všední den dopoledne, takže si kvůli tomu lidé často brali dovolenou, když se ještě na poslední chvíli akce zrušila, muselo to být pro dost lidí k vzteku. Nakonec se podařilo domluvit rozlučkovou jízdu ve čtvrtek 2.7. dopoledne, sice již ne v pravidelném provozu, ale jako mimořádný vlak (násled). Souprava měla odjezdit dvě čestná kola a pak navždy zmizet. Jak to dopadlo asi všichni vědí, kdo ne, může si přečíst zprávu z webu tn.cz kliknutím na "Související odkaz". Na konci prvního kola na soupravu u vjezdové hrany stanice Lužiny čekala skupinka teenagerů, která proti jejímu čelu vyhodila několik plechovek barvy. Souprava tak dále pokračovala bez cestujících přímo do myčky, kde byla vyčištěna, na své druhé kolo však již nevyjela.

Celý útok byl pravděpodobně pomstou za to, že souprava byla před jízdou umyta. Útočníci samozřejmě okamžitě utekli, dá se pochybovat, že nějaký záznam pomůže k jejich dopadení. Pokud by se je však přeci jen podařilo dopadnout, může jim hrozit trest za trestný čin obecného ohrožení a popřípadě také poškozování a ohrožování provozu obecně prospěšného zařízení. To však jen v případě, že byl aspoň nějaký pachatel starší patnácti let. V opačném případě sice existuje možnost občanskoprávního sporu o náhradu škody, podle hlášení o mimořádné události však škoda dopravnímu podniku nevznikla (i přesto, že jde o vůz, který poputuje do Muzea MHD v Střešovické vozovně). O to ale větší šrám na duši utrpěli ti, kterým se i přes absolutní nezájem, či dokonce zákazy shora, povedlo slavnostní závěrečnou jízdu prosadit a uskutečnit. Srovnáme-li úsilí obou stran, dojdeme k dobře známému faktu, že něco zničit je tak snadné.

Objevovaly se i hlasy, že by se snad slavnostní jízda měla opakovat. Pokud by se tak stalo, šlo by vlastně už o pátou poslední jízdu v řadě (1. v pátek, 2. v úterý - odřeknutá, 3. ve středu - pro zvané a 4. ve čtvrtek) a to už by bylo trochu trapné. Celá akce se spíše zapíše do historie jako svědectví o době, kde si dopravní podnik hraje s pouličními umělci (mezi které útočníci jistě patří) na kočku a myš. Při představě, že ten samý podnik by měl chránit svoje vybavení před terroristickými útoky... :-(

Přeji šťastnou cestu a méně podobně smutných zážitků!
[ zobrazit záznam ] ( 910 zobrazení ) trvalý odkaz související odkaz ( 3 / 26337 )
Errata (opravenka) semináře o Metru 

Nikdo není neomylný, ani já ne, a proto mě těší, když se najdou lidé, co se podívají na záznam semináře a následně mi vyčtou chyby, kterých jsem se dopustil. Proto jsem se opět rozhodl umístit sem opravenku chyb a nepřesností, které jsou v záznamu. Máte-li nějakou další připomínku, neváhejte mě kontaktovat.
Číst dále...
[ zobrazit záznam ] ( 8870 zobrazení ) trvalý odkaz související odkaz ( 3 / 17903 )
Elektrická výzbroj tramvaje KT8D5 

Konečně jsem získal vhodný skener, a tak se s Vámi mohu podělit o kompletní dokumentaci elektrické výzbroje, tentokrát kloubové tramvaje KT8D5 s tyristorovou pulzní regulací. Dokumentaci opět otevřete kliknutím na související odkaz.
[ zobrazit záznam ] ( 1919 zobrazení ) trvalý odkaz související odkaz ( 3 / 12778 )
Errata (opravenka) tramvajového semináře 

Druhý seminář o tramvajových vozech vyvolal celkem značné ohlasy. Kromě těch pozitivních, za které samozřejmě děkuji, přišlo i několik konstruktivně kritických, za které děkuji také a rozhodl jsem se proto napsat zde errata (opravenku chyb a nepřesností), které na semináři zazněly.
Číst dále...
[ zobrazit záznam ] ( 9867 zobrazení ) trvalý odkaz související odkaz ( 3 / 21758 )

| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | Další> Poslední>>