Errata (opravenka) tramvajového semináře 

Druhý seminář o tramvajových vozech vyvolal celkem značné ohlasy. Kromě těch pozitivních, za které samozřejmě děkuji, přišlo i několik konstruktivně kritických, za které děkuji také a rozhodl jsem se proto napsat zde errata (opravenku chyb a nepřesností), které na semináři zazněly.


Následující chyby objevil I.am.good:

Podvozky - vy jste tam vysvětlovali (a kreslili), že motor jedné osy leží přes osu druhou - to právě ne, protože pak by ten podvozek musel být skutečně hodně vysoký. Ve skutečnosti je to právě tak šikovně vykoumané, že ten motor končí těsně před druhou osou, takže se minimalizuje výška. (tady je to dobře vidět)

KT8 - klapky topení ve střeše nejsou ruční, ale elektrické a fungovaly vždycky. Akorát dříve byly zapojeny na obrovský nesmyslný regulátor topení, který je přepínal automaticky, nyní je úprava taková, že po zapnutí přepínače topení začnou topit topnice ve střeše a zároveň se přepnou klapky do vozu.

KT8 - transparent (krychlička) se přetáčí pomocí kabelu s tlačítky, který se připojuje k vozu konektorem v přední pravé boční plentě (9001-9004 na prvních dveřích vpravo ve směru jízdy), jenže čísla jsou na plátně a nejsou tam všechna, takže některé vozy mohou jezdit na určitých linkách, některé na jiných.. :)

T3R.P - zásuvka mnohočlenného řízení není stejná jak T3 - má víc kontaktů a jinak zapojené - proto si všimněte, že propojovací kabel T3R.P má červené konce, zatímco klasické mají stříbrné.

8029 - skříň není z Ostravy, ale z Olomouce :)

5550 a 5551 - šíbovací tramvaje v UD - ne že se utlumilo jejich používání po přestavbě na polštáře - naopak, jsou permanentně v zápřahu, protože uvnitř části haly sice jezdí karoserie po vzduchových polštářích, ale šíbování na dvoře provádí pouze tyto vozy - tramvaje během oprav jsou většinou vyvázané a i když už jsou zavázané, tak neoživený vůz si nikdo nelajsne nahodit. :) Takže bez našich "Barborek" bychom byli v řiti.

Zrychlovač - má 99 palců (ne 100)
Administrator (Oskar) 

I.am.good: Při vší úctě nemůžu zcela souhlasit.
Podle všech plánků, co jsem zatím viděl byl zrychlovač vždy zapojen jako celek pro oba podvozky. Jinými slovy samotná vnitřní plocha "bubnu" zrychlovače není podle mě zapojena nikam. Aspoň ve schématu T3SU to tak je a i originální Dokumentace výzbroje TR37 od ČKD říká, že proud obou dvou podvozků prochází současně oběma půlkama zrychlovače.

A k brzdnému zapojení: To bylo asi to největší kouzlo, které jsem v tom zapojení objevil. Ono totiž při paralelním spojování sériově buzených dynam je nezbytně nutné vystřídat kotvy a budicí vinutí. Pokud se to neudělá, stane se dříve nebo později to, že jedna kotva vyrobí víc proudu, tím se jednak víc nabudí a jednak zvýší napětí na společném odporu, takže druhé dynamo se naopak odbuzuje a ve finále se jedno z dynam spálí. Kdežto, když se magnety vystřídají, tak pokud jedna kotva začne vyrábět větší proud, nabudí tím víc druhé dynamo, které zase zpětně poklesem svého proudu odbudí to první, takže se proudy srovnají. Z tohoto důvodu se taky nedá říct, že do přípravy je zapojen jen jeden z podvozků. Jsou zapojeny oba, ale brzdný účinek je rapidně snížen sepnutím šuntovacího stykače F2.

Možná se od dob, co byla vydána zmiňovaná dokumentace něco změnilo, ale nevěřím , že by změny byly až tak zásadní jako popisuješ.

Jinak další diskuzi bych možná radši viděl na Tram - fóru, tam si jí přečte víc lidí.
I.am.good 

Ještě k tomu zrychlovači - aby jsi si nelámal hlavu tím lichým počtem.. :) Ono je to totiž tak, že ta pertinaxová kola na jedné straně sepnou zároveň jeden palec a na druhé straně vždy dva, takže v jednom okamžiku jsou sepnuty vždy tři palce zároveň (asi kvůli šetření namáhání). Proto jich je jen 99. A pak jsi tam vysvětloval, že proud jde přes jednu půlku, pak přes druhou a dál ven, tak to také není - každá půlka má svůj podvozek. Propojené jsou akorát při brzdě. Jinak jen pro zajímavost (ono to tedy vyplývá z plánku) - při brzdě magnety jednoho podvozku jsou spojeny s kotvou druhého podvozku, takže minimálně proto nelze použít na odporové výzbroji vypínače podvozků. .) Protože pak EDB nejde. Jinak jízda jde, ale blbě a podle podvozku buď normálně (když by odešel přední), nebo bez regulace - zrychlovač zůstane dole (když nejede zadní podvozek).

Komentáře

Pro tento záznam nejsou komentáře povoleny.